ردکردن این

یو پی وی سی UPVC چیست؟

PVC پی وی سی مخفف پلی ونیل کلراید میباشد و U-PVC  یو پی وی سی مخفف عبارت un plasticized poly vinyl chloride می باشد.  Un plasticized Poly Vinyl Chloride  که مختصرا” UPVC  نامیده می شود ماده ای سخت است و در واقع یک نوع پلاستیک حرارت دیده (Thermo Plats) می باشد که در فراّیند تولید, از طریق اکسترودر شدن به شکل مقاطع مختلف لوله و پروفایل (Profiles & Pipes) دراّورده می شود.مواد اصلی UPVC یو پی وی سی را نفت خام و نمک طعام تشکیل می دهند. از نفت خام, اتیلن و از نمک کلر بدست می اّید و از طریق پلیمر یزاسیون,  کلر, اتیلن, وینیل کلرید با هم ترکیب و پلی ونیل کلرید یا به صورت خلاصه PVC  بدست می اّید. که ماده ای پلاستیکی و قابل ارتجاع است.

امروزه PVC  در کنار پلی اتیلن, پلی پروپیلن, پلی استیرول به عنوان یک ماده استاندارد در زمینه های مختلف کاربرد فراوانی دارد. افزودنی ها با افزودن موادی مانند ضربه گیرها (Impact Modifiers), کاهش دهنده های سرعت اشتعال یا متعادل کننده های گرما (Heat Stabilizers), پرکننده ها (Fillers), کمک فراّیندها (Processing Aids) وروان کننده های داخلی و خارجی (External Lubricants & Internal) و ودر صورت نیاز رنگ های صنعتی (Pigments ) واکسید تیتانیوم (Tio2) به نفت خام و نمک طعام ماده جدیدی بدست می اّید که هرچند خمیر مایه اّن PVC  است لیکن خواص متفاوتی داشته و به اّن ماده غیر پلاستیک یا UPVC  اطلاق می شود.

PVC  در واحدهای پتروشیمی از نفت خام و یا گاز طبیعی با فرمول عمومی CH2CHCL  بدست می اّید و در صنایع مختلف کاربردهای متفاوتی دارد. پی وی سی به خاطر خصوصیات منحصر به فردی که دارد از قبیل تحمل ضربه, و مقاومت در مقابل دما و رطوبت, عدم زنگ زدگی و خوردگی بر اثر اسیدها, و همچنین عایق الکتریکی و ضد اّتش بودن باعث انتخاب برای استفاده در صنایع می باشد. پی وی سی یکی از نادر پلیمرهایی است که حامل اتم کلر می باشد که این امر باعث نسوز بودن پی وی سی ماده در کلاس B1 و قرارگرفتن این نسوزها شده است. پی وی سی در ۴۵۵ درجه سانتیگراد شروع به سوختن می کند اما به محض جدایی از منبع اّتش خود به خود خاموش می گردد.استحکام بالا, صیقلی بودن سطح , عمر طولانی و خاصیت خود خاموش کنندگی در برابر شعله از جمله خواص ممتاز این لوله ها می باشند.

بر خلاف بسیاری از انواع لوله های پلاستیکی دیگر, لوله های UPVC  از ترکیب چندین نوع مواد مختلف شامل رزین ,PVC استابلایزرهای حرارتی  ,فیلرهای معدنی مانند کربنات کلسیم, روان کننده ها ی داخلی و خارجی همچون اسید استئاریک و پارافین واکس, مواد کمک فراّیند و …. در محل کارخانه تولید می شوند.

بسته به نوع, فرمولاسیون و ضخامت لوله بر اساس استانداردهای مربوطه, لوله های UPVC در کاربردهای زیر مورد استفاده قرار میگیرند:

الف-اّبرسانی شهری, کشاورزی, صنعتی (بدون فشار و تحت فشار).

ب-فاضلاب شهری, خانگی و صنعتی (بدون فشار و تحت فشار).

ج-انتقال سیالات شیمیایی و صنعتی

د-زهکشی و جمه اّوری اّب های سطحی

و-حفاظت عبور کابل برق و مخابرات